Inclusion of Artificial Intelligence in education
DOI:
https://doi.org/10.35830/mcya.vi25.509Keywords:
Artificial Intelligence, technology, educationAbstract
Artificial intelligence-based technology has seen significant development, particularly in the last decade. This technology is based on creating programs capable of simulating human intelligence, which has found applications in diverse areas such as: industry, transportation, communications, education, among others. Although recent, its inclusion in the educational sector has shown potential as a tool to promote the teaching-learning process with applications to create personalized courses, virtual tutoring, virtual environments, educational materials and planning, among others. Despite the promising outlook, its use poses ethical and pedagogical challenges that must be analyzed, as well as the need to regulate its use. Therefore, the objective of this research was to analyze the role of artificial intelligence as an educational tool
Downloads
References
Acevedo E.N. (2023). La inteligencia artificial en la educación: una herramienta valiosa para los tutores virtuales universitarios y profesores universitarios. Panorama, 17(32): 1-10. https://doi.org/10.15765/pnrm.v17i32.3681
Aparicio W. A. (2023). La inteligencia artificial y su incidencia en la educación. Revista Internacional de Pedagogía e Innovación Educativa, 3(2): 217-229. https://doi.org/10.51660/ripie.v3i2.133
García V. R., Mora A.B., Ávila J. A. (2023). La inteligencia artificial en la educación. Dom Cien, 6(3):648-666. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8231632
International Business Machine Co. (IBM). (2023). ¿Qué es la inteligencia artificial (IA)? https://www.ibm.com/mx-es/topics/artificial-intelligence
Jara I. Ochoa J. (2020). Usos y efectos de la inteligencia artificial en educación. Banco Interamericano de Desarrollo. Pp. 1-26. https://dx.doi.org/10.18235/0002380
Moreno R. D. (2019). La llegada de la inteligencia artificial a la educación. RITI Jornal, 7(14): 260-270. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7242777
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (UNESCO). (2023). Oportunidades de la era de la Inteligencia Artificial para la educación superior: una introducción para los actores de la educación superior. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000386670_spa
Plan de Recuperación, Transformación y Resiliencia (PRTR). Gobierno de España. (2023) ¿Qué es la inteligencia artificial?. https://planderecuperacion.gob.es/noticias/que-es-inteligencia-artificial-ia-prtr
Sánchez M. M. (2023). La inteligencia artificial como recurso docente: usos y posibilidades del profesorado. Educar, 1-15. https://doi.org/10.5565/rev/educar.1810
Sesento L. (2024). La inteligencia artificial en la educación: incertidumbre y perspectivas. Revista ElYSIUM, 7-9. https://publicaciones.umich.mx/revistas/elysium/ojs/article/view/78
Ubal. M. Tambasco P., Martínez S., García M. (2023). El impacto de la inteligencia artificial en la educación. Riesgos y potencialidades de la IA en el aula. RiiTE, 15: 41-57. https://doi.org/10.6018/riite.584501.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Milenaria, Ciencia y arte

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.