Inclusion of Artificial Intelligence in education

Authors

  • Mireya Ramos Rendón Facultad de Químico Farmacobiología, Universidad Michoacana de San Nicolás de Hidalgo, Morelia, Michoacán, México.
  • Rosalynda Sánchez Vázquez Facultad de Químico Farmacobiología, Universidad Michoacana de San Nicolás de Hidalgo, Morelia, Michoacán, México.
  • Ricardo Adolfo Manivel Chávez Facultad de Químico Farmacobiología, Universidad Michoacana de San Nicolás de Hidalgo, Morelia, Michoacán, México. https://orcid.org/0000-0002-9687-9480

DOI:

https://doi.org/10.35830/mcya.vi25.509

Keywords:

Artificial Intelligence, technology, education

Abstract

Artificial intelligence-based technology has seen significant development, particularly in the last decade. This technology is based on creating programs capable of simulating human intelligence, which has found applications in diverse areas such as: industry, transportation, communications, education, among others. Although recent, its inclusion in the educational sector has shown potential as a tool to promote the teaching-learning process with applications to create personalized courses, virtual tutoring, virtual environments, educational materials and planning, among others. Despite the promising outlook, its use poses ethical and pedagogical challenges that must be analyzed, as well as the need to regulate its use. Therefore, the objective of this research was to analyze the role of artificial intelligence as an educational tool

Downloads

Download data is not yet available.

References

Acevedo E.N. (2023). La inteligencia artificial en la educación: una herramienta valiosa para los tutores virtuales universitarios y profesores universitarios. Panorama, 17(32): 1-10. https://doi.org/10.15765/pnrm.v17i32.3681

Aparicio W. A. (2023). La inteligencia artificial y su incidencia en la educación. Revista Internacional de Pedagogía e Innovación Educativa, 3(2): 217-229. https://doi.org/10.51660/ripie.v3i2.133

García V. R., Mora A.B., Ávila J. A. (2023). La inteligencia artificial en la educación. Dom Cien, 6(3):648-666. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8231632

International Business Machine Co. (IBM). (2023). ¿Qué es la inteligencia artificial (IA)? https://www.ibm.com/mx-es/topics/artificial-intelligence

Jara I. Ochoa J. (2020). Usos y efectos de la inteligencia artificial en educación. Banco Interamericano de Desarrollo. Pp. 1-26. https://dx.doi.org/10.18235/0002380

Moreno R. D. (2019). La llegada de la inteligencia artificial a la educación. RITI Jornal, 7(14): 260-270. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7242777

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (UNESCO). (2023). Oportunidades de la era de la Inteligencia Artificial para la educación superior: una introducción para los actores de la educación superior. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000386670_spa

Plan de Recuperación, Transformación y Resiliencia (PRTR). Gobierno de España. (2023) ¿Qué es la inteligencia artificial?. https://planderecuperacion.gob.es/noticias/que-es-inteligencia-artificial-ia-prtr

Sánchez M. M. (2023). La inteligencia artificial como recurso docente: usos y posibilidades del profesorado. Educar, 1-15. https://doi.org/10.5565/rev/educar.1810

Sesento L. (2024). La inteligencia artificial en la educación: incertidumbre y perspectivas. Revista ElYSIUM, 7-9. https://publicaciones.umich.mx/revistas/elysium/ojs/article/view/78

Ubal. M. Tambasco P., Martínez S., García M. (2023). El impacto de la inteligencia artificial en la educación. Riesgos y potencialidades de la IA en el aula. RiiTE, 15: 41-57. https://doi.org/10.6018/riite.584501.

Published

2025-07-09

How to Cite

Ramos Rendón, M. ., Sánchez Vázquez, R., & Manivel Chávez, R. A. (2025). Inclusion of Artificial Intelligence in education. Milenaria, Ciencia Y Arte, (25), 27–29. https://doi.org/10.35830/mcya.vi25.509

Issue

Section

Artículos